Jak vybrat brusle
Vybrat správné trekové brusle není jednoduchá záležitost, proto je zde po Vás návod, který Vám pomůže vybrat správné brusle, velikost, kolečka, brzdu, podvozek a ložiska.
Nabídka trekových bruslí je velmi široká, každé mají jinou botu, použitý materiál, kolečka a ložiska. Výběr se může zdát složitý, ale pomocí našeho návodu zjistíte, že je to jednoduché a vyberete si takové, aby Vám co nejvíce vyhovovaly.
V následujících kapitolách si popíšeme jednotlivé komponenty a jejich vlastnosti a důležitost u výběru trekových bruslí.
Pokud začínáte, doporučujeme zvolit brusle s měkkou pohodlnou botou, jako mají trekové brusle Rio Roller. V případě, že jste zvyklí na ledních bruslích na klasickou krasobruslařskou botu a máte rádi velkou oporu v kotníku, doporučujeme zvolit brusle z řady Cosmic. U obou typů se jedná u základní modely, které jsou pro začátek velmi dobře vybaveny a poslouží Vám velmi dobře.
Pokud hledáte brusle na sport Roller Derby, doporučujeme vybírat z bruslí Riedell R3 a Riedell Dart. Jedná se o brusle speciálně určené pro tento sport, mají nízkou botu, vyztužený kotník, tvrdá a rychlá kola.
V případě, že jste pokročilými jezdci a víte, co potřebujete, můžete vybírat z modelů od světových výrobců Sure-Grip a Riedell trekové brusle, kteří pro Vás vyrábějí trekové brusle od 70. let.
Velikost trekových bruslí našich značek je totožná se standardním číslováním a doporučujeme vybírat u všech bruslí velikost, kterou běžně volíte při výběru bot.
Brusle s vysokou krasobruslařskou (koženkovou, koženou) botou volte o půl čísla větší. Jste-li tedy zvyklí na klasickou velikost bot např. EUR 43, zvolte velikost bruslí EUR 43,5.
V případě, že jste žena a vyberete si z pánské sekce, nebo muž a vyberete si z dámské sekce, ve velikosti není rozdíl! Většina bruslí je UNI-SEX.
Správný výběr velikosti trekové brusle je velice důležitý. Po prostudování našeho návodu bude riziko špatného výběru trekových bruslí a případné výměny, minimální!
Velice důležité je si uvědomit, že při jízdě Vám noha trošku nateče a zvětší se asi o 0,5 cm. S ohledem na to je nutné brusle vybírat. Ideální velikost je taková, kdy máte při prvním nazutí brusle palec malou vůli. Důvod je takový, že po první jízdě si noha udělá v brusli místo a silné vnitřní polstrování brusle se lehce usadí. Brusle se Vám potom roztáhne o další cca 0,5 cm a dostanete se tak na výslednou vůli 0,5 - 1 cm, kterou doporučujeme.
Nejlepším údajem pro správný výběr velikosti je řídit se číslováním EUR, které naleznete na každých Vašich botách. Lehce si pak z naší tabulky můžete zjistit, jakou velikost máte v číslování UK či US. Na našich stránkách používáme pro výběr velikosti bruslí vždy údaj EUR, nikdy nevybíráte velikost bruslí v číslování US!!!
Nejpřesnější metoda správného změření viz obrázkový návod níže:
Obkreslíte chodidlo na papír a změříte metrem délku od špičky palce po okraj paty (tzv. nejdelší možný rozměr vašeho chodidla), hodnota, která vám vyjde v cm je tzv. DÉLKA STÉLKY, KTERÁ JE PARAMETREM PODLE, KTERÉHO V TABULCE VIZ NÍŽE URČÍTE SPRÁVNOU VELIKOST.
Příklad: Standardní číslování trekových bruslí:
Obkreslíte chodidlo a vámi změřená hodnota bude např. 26,5 cm, v tomto případě by bylo vhodné zvolit v parametru u vámi vybraného modelu bruslí velikost např. 42 > délka stélky 27 cm.
Návod pro ty kteří kupují trekové brusle jako dárek:
Pokud chcete své blízké překvapit, zkuste se podívat na velikost boty nebo změřte metrem alespoň stélku z používané boty a vámi naměřený údaj bude již to správné číslo pro výběr velikosti.
- Když se náhodou netrefíte ve velikosti, nezoufejte, brusle zdarma vyměňujeme za vhodnější velikost.
Dětské velikosti: | |||
US | UK | EUR | Délka (mm) |
J8,5 | J8 | 25 | 150 |
J9 | J8,5 | 26 | 155 |
J9,5 | J9 | 26,5 | 160 |
J10 | J9,5 | 27 | 165 |
J10,5 | J10 | 28 | 170 |
J11 | J10,5 | 28,5 | 172,5 |
J11,5 | J11 | 29 | 175 |
J12 | J11,5 | 29,5 | 180 |
J12,5 | J12 | 30 | 185 |
J13 | J12,5 | 31 | 190 |
J13,5 | J13 | 31,5 | 195 |
J13,5 | 32 | 200 |
Dospělé velikosti: | |||
US | UK | EUR | Délka (mm) |
2 | 1 | 32,5 | 202,5 |
2,5 | 1,5 | 33 | 205 |
3 | 2 | 34 | 210 |
3,5 | 2,5 | 35 | 215 |
4 | 3 | 35,5 | 220 |
4,5 | 3,5 | 36 | 225 |
5 | 4 | 36,5 | 230 |
5,5 | 4,5 | 37 | 235 |
6 | 5 | 38 | 240 |
6,5 | 5,5 | 38,5 | 245 |
7 | 6 | 39,5 | 250 |
7,5 | 6,5 | 40 | 255 |
Dospělé velikosti: | |||
US | UK | EUR | Délka (mm) |
8 | 7 | 40,5 | 260 |
8,5 | 7,5 | 41 | 265 |
9 | 8 | 42 | 270 |
9,5 | 8,5 | 42,5 | 275 |
10 | 9 | 43 | 280 |
10,5 | 9,5 | 44 | 285 |
11 | 10 | 44,5 | 290 |
11,5 | 10,5 | 45 | 295 |
12 | 11 | 45,5 | 300 |
12,5 | 11,5 | 46 | 305 |
13 | 12 | 47 | 310 |
Kolečka u trekových bruslí mají na rozdíl od in-line koleček navíc jednu technickou specifikaci a tou je šířka kolečka. U koleček platí: čím větší, tím jsou rychlejší, ale hůře zatáčejí, a naopak. U trekových bruslí platí to samé a navíc menší šířka kolečka tím rychlejší, ale hůře ovladatelné a naopak.
Na jízdní vlastnosti má vliv i tvrdost koleček, která se značí číslicí a písmenem „a“. Čím vyšší hodnota, tím je kolečko tvrdší a brusle rychlejší, ale hůře ovladatelné. Tvrdá kolečka (označují se symbolem 82A a více) se hodí spíše na hladký asfalt a beton. Když ve vašem okolí nemáte kvalitní silnice, vyberte si raději měkčí kolečka (74a-82a).
Příklad:
Kolečka 58 x 32 mm 90A = rychlá a velmi tvrdá kolečka pro upravené a čisté bruslařské plochy a pokročilé bruslaře.
Kolečka 62 x 36 mm 76A = stabilní a měkká kolečka do parků, inline stezek, většinu cest a pro začínající bruslaře.
Tvrdost kolečka:
Tvrdost je u koleček označována číselným údajem s „a“ na konci, např. 80a. U některých modelů najdete také označení typu 76a, 78a. Obecně platí, že čím větší číslo, tím tvrdší kolečko.
Tvrdá kolečka jsou rychlejší, ale méně pohodlná na nerovném povrchu, hůře absorbují nerovnosti, ale naopak se pomaleji sjíždí.
Měkká kolečka jsou pomalejší, ale pohodlnější. Musíte u nich také počítat s rychlejším opotřebováním, obzvláště na méně kvalitním povrchu.
U tvrdosti bychom potom doporučovali dělení podle jednoduchého modelu:
- Měkčí kolečka (78A – 84A) spíše začínající – mírně pokročilý bruslaři.
- Tvrdší kolečka (84A a více) – mírně pokročilý bruslaři – profesionálové.
Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 nebo ABEC 9. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Ve skutečnosti pouze vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti (rychlosti) jeho běhu. ABEC 1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC 9 největší přesnost. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska. Nic nám neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska.
Proto je většinou ložisko ABEC 9 od neznámého výrobce horší než ložisko ABEC 3 od známého výrobce, jako je ENUFF či MINDLESS
Jaká ložiska tedy zvolit?
Ač to možná výše nevypadá, je to velmi snadné. Třída ložiska je směrodatným ukazatelem u značkových výrobců. Čím je třída vyšší, tím longboard lépe a rychleji pojede.
ABEC - 1 = nejmenší výrobní přesnost = pomalejší chod ložiska
ABEC - 9 = největší výrobní přesnost = rychlejší chod ložiska
Zvláštní třídou jsou ložiska Skate-Rated™ a Swiss. Ložiska označená jako Skate-Rated™ jsou kvalitou ještě dál než ložiska ABEC-9 - nejenom, že jsou vyrobena velmi přesně, ale navíc i testovány na zátěž i odolnost při samotné jízdě v konkrétním daném sportu. Díky tomu jsou stavěná přímo na daný sport a poskytují tak maximální výkon a doahují i větší odolnosti. Ložiska označená jako Swiss jsou vyrobena také v dané kvalitě a přesnosti. Odolností převyšují klasická ložiska značená třídou ABEC v rámci dané značky. Přesností jsou někde mezi třídou ABEC 7-9.
Návod: Jak vyčistit ložiska
Rám a treky jsou důležitou součástí brusle, které určuje jízdní vlastnosti. U rámu je důležitá váha a jeho pevnost, která vychází v použitého materiálu, ze kterého je vyroben. Lehčí rám a treky = menší námaha při bruslení.
Rám se vyrábí z hliníku, zytel, nylon a jiné slitiny či umělé materiály. Hliník je sice těžší než ostatní materiály, ale dává pocit jistoty. Ostatní slitiny a umělé materiály jako nylon nebo zytel, jsou oproti hliníku lehké, avšak nevzbuzují na pohled pevnost a odolnost jako hliník, ale svou pevností jsou na tom téměř úplně stejně, ne-li lépe. Např. Riedell, číslo 1. na trhu, má většinu podvozků z umělých materiálů, které mají lepší vlastnosti než hliník, ale jsou zároveň lehčí.
Treky jsou na tom stejně jako rám. Váha a vlastnosti vychází z použitého materiálu. K výrobě treků se používá hliník, zytel, nylon a jiné slitiny či umělé materiály. Nejběžnější jsou treky hliníkové.
Nastavení treků:
Většina trekových bruslí má nastavitelný podvozek. Každý trek drží na rámu mezi dvěma gumovými silentbloky. Tuhost treků tak lze jednoduše regulovat pomocí klíče velikosti 13mm nebo 14mm. Nastavení bruslí je individuální, každému vyhovuje něco jiného. Obecně lze říci, že čím více utáhnete treky, tím zvýšíte tuhost a zvýší se i ovladatelnost, ale budete muset dávat větší sílu do zatáčení. Povolené treky naopak dovolují snadné zatáčení a více volnosti, což je vykoupeno horší ovladatelností.
Nastavení tuhosti treků není nic složitého. U trekových bruslí se můžete setkat s dvěma typy uchycení treků k rámu, typ „A“ a „B“ viz obrázek.
Typ „A“
Tento typ uchycení je nečastější a také nejjednodušší na nastavení. Pro nastavení použijete klíč velikosti 13 mm a 14 mm a jednoduše povolíte nebo utáhnete „matku 1“. Čímž se zvýší nebo sníží tuhost treků.
Typ „B“
Tento typ uchycení je o něco složitější na nastavení. Pro nastavení použijete klíče velikosti 13 mm a 14mm a jednoduše povolíte „šroub 1“ čímž se povolí i „kontramatka 2“. Nyní můžete utahováním či povolováním „kontramatky 2“ nastavit tuhost treků. Pak už jen utahujete „šroub 1“ dokud se „kontramatka 2“ nedotkne rámu. V tomto momentu je potřeba přestat utahovat „šroub 1“ a dotáhnout „kontramatku 2“ vůči rámu aby se „šroub 1“ nemohl povolit.
Boty na trekových bruslích můžeme rozdělit do 3 kategorií, stejně jako jsou rozdělené brusle.
-
Sportovní trekové brusle
-
Klasické trekové brusle
-
Retro style trekové brusle
Sportovní trekové brusle mají lehkou a nízkou botu z koženky a syntetických materiálů. Bota je vzdušná a poskytuje pohodlí. Většina sportovních bot poskytuje pohybovou volnost díky nízkému kotníku, kterou oceníte při sportu Roller Derby, rychlém bruslení či Jam skating, což je na úkor opory kotníku. Existují i sportovní boty s vysokým kotníkem, které jsou velmi pohodlné a měkké, mají velmi dobrou oporu kotníku a jsou bezpečné. Většina sportovních bruslí je vhodná jak na roller derby tak i na běžné bruslení.
Klasické trekové brusle mají vysokou krasobruslařskou botu z kůže či koženky, se kterou se můžete setkat u ledních krasobruslařských bruslích. Krasobruslařská bota poskytuje dobrou oporu nohy a kotníku. Brusle s touto botou jsou vhodné pro jak pro klasickou jízdu, tak i na tancování. Klasické brusle jsou vhodné pro jezdce, kteří jsou zvyklí na lední brusle se stejnou botou a pro ty, kteří potřebují větší oporu kotníku.
Retro style trekové brusle mohou mít různé boty. Nalezneme zde boty sportovní, klasické, ale i normální boty přidělané na trekový podvozek. Vlastnosti bot vycházejí ze sportovních a klasických bruslí. Nejběžnější jsou boty, které vycházejí ze sportovních, nízkých bot, ale jsou mnohem pohodlnější, mají retro design vycházející z předchozích modelů ze 70. let a jsou vhodné pro začínající bruslaře.
Příklad sportovních bot:
Příklad klasických bot:
Příklad retro style bot:
Brzda u trekových bruslích se nachází vpředu. Brzda sama o sobě neslouží pouze k brzdění, ale většina začínajících bruslařů ji využívá k odrážení. U trekových bruslí lze nalézt několik typů předních brzd a každý typ brzdy má své využití.
Klasická brzda je vhodná pro začátečníky, pomáhá při odrážení a poskytuje stabilitu.
Nastavitelná brzda je vhodná pro pokročilé trekové bruslaře, kteří si nastaví brzdu podle potřeby.
Špunt neboli Jam plug je vhodný pro Jam skating, tanec či pro trekové bruslaře, kterým při jízdě či při dělání triků překáží klasická či nastavitelná brzda.
Pokud jste zvyklý na zadní brzdu jako je u inline bruslí, je možnost k trekovým bruslím tuto brzdu objednat.
Příklad klasické brzdy: Příklad nastavitelné brzdy: Příklad špuntu (Jam plug):