Jak vybrat longboard:Jak vybrat brusle - Honzovy longboardy

 

1) jak vybrat desku    2) jak vybrat trucky      3) jak vybrat ložiska    
 

4) jak vybrat kolečka 5) jak vybrat bushingy 6) jak vybrat podložky


Vybrat longboard není jednoduchá záležitost, proto je zde po Vás návod, který Vám pomůže vybrat správnou desku, kolečka, trucky a ložiska.

Nabídka longboardů je velmi široká, každý má jiný tvar, použitý materiál, kolečka a trucky. Výběr se může zdát složitý, ale pomocí našeho návodu zjistíte, že je to jednoduché a vyberete si takový, aby Vám co nejvíce vyhovoval.

V následujících kapitolách si popíšeme jednotlivé komponenty a jejich vlastnosti a důležitost u výběru longboardu.

Pro zjednodušení výběru typu longboardu jsme pro Vás připravili jednoduchý postup, abyste vybrali ten pravý.

Hlavní otázkou pro začátek bude - Kde budete s longboardem jezdit?

 

 

Město:

- pokud převážně ve městě a budete longboard využívat jako dopravní prostředek, doporučujeme zvolit spíše kratší až střední longboard nebo mini-longboard (cruiser) či Penny skateboard s měkkými kolečky. Dále doporučujeme vybírat longboard, který má zvednutou zadní část, tzv. „tail“. Díky zvednutému tailu, kterému se říká kicktail lze při jízdě zvednout přední kolečka a snadněji tak překonávat nerovnosti města jako jsou patníky, díry a větší překážky, které jen tak nepřejedete. Na obrázku jsou uvedené longboardy, z jejichž podobných tvarů můžete vybírat.

Longboard do města - kicktailLongboard Cruiser do městaLongboard Penny do města

Město / parky / stezky:

- pokud převážně ve městě s tím, že budete na longboardu jezdit převážně v městských parcích, bruslařských stezkách a podobně, doporučujeme vybírat z klasických pintailových longboardů (pintail je tvar desky ve tvaru ryby / podlouhlé kapky) či DT / drop thru longboardů (DT = trucky uchycené shora desky = stabilnější). Nedoporučujeme volit hodně dlouhá prkna (nad 105 cm) a prkna určená na downhill (hodně profilované desky s nízkou výškou desky), která si ve městě a parcích moc neužijete. Na obrázku jsou uvedené longboardy, z jejichž podobných tvarů můžete vybírat. Na spodní části obrázku vidíte čelní pohled longboardů, kde je patrná výška. Čím je longboard vyšší tím rychleji reaguje a zatáčí, ale je méně stabilní. Nízké longboardy jsou zase stabilnější i během vysoké rychlosti, ale nejsou tak obratné jako jejich vyšší kolegové. Longboard s oranžovými kolečky představuje kombinaci mezi DT a pintail longboardem, má výřezy, které zabraňují kontaktu kolečka a desky během ostrého zatáčení.

Longboard do města, parků a stezky Longboard do města, parky a stezkyLongboard do města, parky a stezky

Kopce, silnice:

- pokud budete mít longboard převážně mimo město můžete vybírat prakticky ze všech longboardů s důrazem na styl jízdy, který budete jezdit. Longboardy tak můžeme rozdělit mezi základní kategorie: carving , freeride a downhill.

Kategorie longboardů carving zahrnuje longboardy pro jízdu z kopců, kde si užíváte řezání oblouků, dále jsou prkna vhodná na tzv. „dancing“, což je zjednodušeně tancování na prkně. Pod obrázky je video s carvingovými longboardy.

Freeride longboardy jsou vhodné na sjezdy a sliding. Díky uchycení trucků DT mají longboardy nízký profil a jsou stabilnější při vyšších rychlostech. Se správnými kolečky s kulatou hranou a vyšší tvrdostí jdou jednoduše během jízdy „utrhnout“ a slidovat. Druhé video obsahuje freeridové longboardy.

Downhill longboardy jsou vyloženě sjezdová prkna pro sjezdy z velmi prudkých kopců ve vysokých rychlostech. Mají hodně profilované desky s nízko položeným těžištěm (viz obrázek níže), desky jsou velmi tlusté a tuhé.

Longboard na carving - Original Pintail 37Longboard na freeride - Riviera Street Slayer Longboard na downhill - Miller Division M1

Carving: Freeride: Downhill:

 1) Jak vybrat desku:

Hlavní komponentem longboardu je vždy deska, její tvar, délka a konstrukce určuje pro který typ ježdění je vhodná. V případě, že si kupujete svůj první longboard, je vhodné, aby byla deska co nejvíce univerzální (pintail), než zjistíte, co opravdu chcete, pak je možné následně longboard upravit podle Vašich představ.

Tvar:

U longboardů se můžeme setkat se 4 základními tvary desek. Každý tvar desky má své výhody a nevýhody, které závisí na technickém zpracování desky a stylu jízdy jezdce.

Základními tvary jsou: Pintail, Drop-Thru, Hybridní a Cruiser.

PINTAIL longboard je nejběžnějším typem desky. Tvar připomíná podlouhlou kapku, nejčastěji je deska úplně plochá. Tento tvar je vhodný pro začátečníky.Pintail deska pro longboard

HYBRIDNÍ longboardy mají na desce výřezy pro kolečka, z důvodů montování trucků způsobem Drop-Thru, trucky jsou montovány ze shora desky. Kolečka jsou tak blíže u desky a výřezy v desce zabraňují kontaktu koleček s deskou. Díky způsobu uchycení trucků Drop-Thru mají desky větší stabilitu. Hybridní longboardy bývají i o něco kratší než ostatní longboardy, což umožňuje jezdci dělat podobné triky jako na skateboardu. Hybridní desky jsou vhodné na downhill, freeride či carving.

Hybridní deska pro longboard

DROP-THRU longboardy mají jedinečný tvar desky, kde je prostředek desky níže než namontované trucky. Existují dva druhy uchycení trucku. První způsob Drop-Thru, trucky jsou montovány ze shora desky. Druhý, kdy je samotná deska tvarovaná takovým způsobem kdy je prostředek desky níže než místo uchycení trucku, tzv. Double-drop. Tyto longboardy mají velkou stabilitu při vysokých rychlostech díky sníženému těžišti a jsou tak vhodné pro downhill či freeride.

Drop-thru deska pro longboard

Double-drop deska pro longboard

CRUISER longboardy jsou tvarově podobné klasickým skateboardům, na rozdíl od nich jsou delší a širší. Lze na nich provádět většinu triků jako na skateboardu, ale vyšší hmotnost a rozměr desky vyžadují větší schopnosti a sílu jezdce.

Cruiser deska pro longboard

Délka

Další důležitou vlastností u longboardu je délka desky. Právě délka určuje pro jaký styl jízdy se longboard hodí. V následující tabulce jsou ukázány jednotlivé délky longboardů a styl jízdy.Délka desky u longboardu

Konstrukce

Deska longboardu je vyrobena ze dřeva, nejběžněji používaný je javor a bambus. Dále se používá bříza či kombinace těchto dřev s laminátem. Deska je tvořena několika vrstvami, od 2 až do 11 vrstev, počet vrstev v kombinaci s použitým dřevem tvoří charakteristické vlastnosti každé desky a určuje tak její použití. Každé z použitých dřev má své vlastnosti. Javor jako nejtvrdší se nejčastěji používá u downhillových longboardů. Naproti tomu bambus je pružný a používá se v kombinaci s javorem u carvingových longboardů vhodných do města či freeride.

Vrstvy javoru desky longboardu

 2) Jak vybrat trucky:

Existují dva základní druhy trucků, které se používají u longboardů. První typ, vertical kingpin, používaný u některých longboardů vychází z klasického skateboardového trucku, má však širší hanger (část co drží kolečka) a je mohutnější z důvodů velikosti longboardové desky. Tento druh trucků je vhodný do skate parků. Nastavení tuhosti trucku lze jednoduše měnit utažením nebo povolením matice či výměnou bushingu za tvrdší či měkčí. Klasické skateboardové trucky pro longboardyDruhý typ, reverse kingpin, naleznete na našich longboardech nejčastěji. Na první pohled jsou rozeznatelné od prvního typu, a to úhlem kingpinu, který je pod úhlem 35°, 42°, 43°, 45°, 50°. Díky tomu má truck lepší geometrii, točivost a stabilitu. I tohoto trucku lze jednoduše měnit tuhost utažením nebo povolením kingpinu či výměnou bushingu za tvrdší či měkčí. Tyto trucky jsou vhodné pro carving, freeride a downhill.

Reverse kingpin trucky pro longboard

 3) Jak vybrat ložiska:

Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 nebo ABEC 9. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Ve skutečnosti pouze vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti (rychlosti) jeho běhu. ABEC 1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC 9 největší přesnost. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska. Nic nám neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska.

Proto je většinou ložisko ABEC 9 od neznámého výrobce horší než ložisko ABEC 3 od známého výrobce, jako je ENUFF či MINDLESS

Jaká ložiska tedy zvolit?

Ač to možná výše nevypadá, je to velmi snadné. Třída ložiska je směrodatným ukazatelem u značkových výrobců. Čím je třída vyšší, tím longboard lépe a rychleji pojede.

ABEC - 1 = nejmenší výrobní přesnost = pomalejší chod ložiska

ABEC - 9 = největší výrobní přesnost = rychlejší chod ložiska

Návod: Jak vyčistit ložiska

 

 4) Jak vybrat kolečka:

Jízdní vlastnosti koleček určují: rozměry, tvar, kontaktní plocha, tvrdost a poloha středu. Velká kolečka mají pomalejší akceleraci, ale jsou rychlejší než malá. Měkká kolečka mají lepší přilnavost než kolečka tvrdá, ale jsou pomalejší. Ale na hrubém povrchu je jízda na měkkých kolech plynulejší a rychlejší. Doporučovaná tvrdost pro běžné silnice je kolem 80A. Kontaktní plocha je část kolečka, která má kontakt s vozovkou. Pohybuje se v rozmezí 30 mm – 80 mm. Čím je šířka větší, tím lépe kolečko drží na povrchu. Tvar hrany má také velký vliv na držení kolečka. Kolečko, které má zakulacené hrany hůře drží a lze lépe utrhnout do slidu. Hranaté hrany naopak lépe drží. Také poloha středu ovlivňuje vlastnosti koleček. Můžeme se setkat se 3 typy koleček.

Center-set kolečka mají střed ve stejné vzdálenosti od hran, přesně uprostřed. Další výhodou těchto koleček je, že se dají otáček, když jsou na vnitřní straně více sjeté. Center-set kolečka jdou nejlépe utrhnout do slidu a neztrácíte rychlost jako u side-set a off-set koleček a slid tak trvá déle. Například: Orangatang - Moronga

Side-set kolečka mají střed v jedné rovině s vnitřní hranou. Mají největší přilnavost. Díky tomu kolečka dobře drží a jdou špatně utrhnout do slidu, tak při slidu ztratíte více rychlosti, jsou však lépe ovladatelná z důvodů největší přilnavosti. Například: Entity - Electric

Off-set kolečka jsou kombinací center-set a side-set koleček. Mají střed mezi vnitřním okrajem a prostředkem kolečka. Velikost přilnavosti je mezi center-set a side-set kolečky. Stejně tak je to s utrhnutím do slidu. Jde o nejběžnější kolečka montovaná na našich longboardech. Například: Mindless - Nimballs

Poloha středu koleček na longboard

Těchto pět vlastností pak určuje, na co se kolečko hodí.

Pro Carving a Cruising jsou vhodná kolečka, která budou dobře zvládat nerovný povrch silnic a městských ulic měli by být 60 mm až 75 mm velké, s tvrdostí kolem 80A, ostré hrany, velkou kontaktní plochu a Side-set nebo Off-set. Například: Entity - Electric nebo Mindless - Team

Pro Downhill jsou vhodná velká kolečka velikosti 70 mm – 80 mm s tvrdostí kolem 80A- 83A, ostré hrany a velkou kontaktní plochu a Off-set aby dobře držela.
Například: Orangatang - Kegel

Pro Freeride jsou vhodná kolečka s kulatou hranou, středem Center-set nebo Off-set, vysokou tvrdostí kolem 82A aby se dali kolečka lépe utrhnout do slidu.
Například: Entity - Energy nebo Orangatang - Stimulus

 

 5) Jak vybrat bushingy:

Bushingy jsou válce nebo kužely, vyrobené z polyuretanu, které jsou umístěny u všech trucků mezi baseplate a hangerem. Nejčastěji používaný tvar je válec a kužel. Dalším určujícím faktorem je tvrdost bushingu, tvrdost a tvar je určující pro celkovou tuhost trucku. Tvar a tvrdost bushingu odpovídá určitým stylů jízdy - carving, freeride či downhill. Měkčí bushingy umožňují trucku více zatáčet a jsou vhodné pro carving. Tvrdší bushingy naopak zatáčení omezují a jsou díky tomu stabilnější, což se hodí u downhillu. Díky tomu, že jsou v každém trucku použity 2 bushingy, je možné používat kombinaci tvarů a tvrdosti bushingů k dosažení potřebných vlastností trucku.

Bushingy ve tvaru válce, které jsou větší, jsou vhodné, pokud chcete větší stabilitu a tužší zatáčení. Naproti tomu kužely, jsou méně stabilní, ale snadněji se s nimi zatáčí.

 

Bushingy na longboard kužel a válec

 6) Jak vybrat podložky:

U některých longboardů nalezneme podložky. Používají se hned z několika důvodů. Podložka zvýší vzdálenost mezi koly a deskou, takže nedochází k jejich vzájemnému kontaktu a následnému zablokování kola či poškození desky a kolečka. Dále podložka snižuje vibrace, které se přenášejí z trucků na desku a následně na jezdce. Posledním důvodem je použití tzv. úhlové podložky, která mění úhel samotného trucku a následně jeho geometrii, stabilitu a točivost.

Podložky na longboard

 

Proč podložky?

Podložky a úhlové klíny jsou k dostání v nespočtu variantách. Některé jsou rovné či úhlové - pro „top mount desky (zespoda montované trucky) některé zase jen úzké, nízké pruhy - pro „drop-thru desky (shora montované trucky, DT).

Podložky jsou umístěny mezi deskou a truckem a umožňují jednoduše a efek­tivně měnit geometrii trucků, díky čemuž stačí koupit levné podložky než kupovat zcela nové trucky.

  • Zvětšení výšky longboardu eliminuje kontakt desky s kolečky a zvětšuje pákový efekt u bushingů.


Pravidla podložek:

  • Zvyšování úhlu = užší rádius zatáčení a menší stabilita
  • Snižování úhlu = širší rádius zatáčení a více stabilita

 

Návod jak vybrat podložky:

Tady je několik běžných příkladů jak podložky mohou ovlivnit stabilitu a celkový výkon Vašeho longboardu.

  • Nastavení pro FREERIDING - Stejné klíny na obou stranách pro lepší stabilitu.

Nastavení podložek longboardu na freeride

Předek - klín dovnitř
Zadek - klín dovnitř
Výsledek - méně stabilní ve vyšších rychlostech
Zatáčení - centrální - nižší rychlost u freeridingu


 

Nastavení podložek longboardu na freeride

Předek - klín ven
Zadek - klín ven
Výsledek - více stabilní ve vyšších rychlostech
Zatáčení - centrální - vyšší rychlost u freeridingu

 

 

  • Nastavení pro RACING/CARVING - Rozdílné klíny a podložky přesouvají zatáčení dopředu.

Nastavení podložek longboardu na carving a racing

Předek - klín ven
Zadek - rovná podložka
Výsledek - normální stabilita ve vyšších rychlostech
Zatáčení - vpředu

 


Nastavení podložek longboardu na carving a racing

Předek - klín ven
Zadek - klín dovnitř
Výsledek - více stabilní ve vyšších rychlostech
Zatáčení - vpředu
 

 

Nastavení podložek longboardu na carving a racing

Předek - rovná podložka
Zadek - klín dovnitř
Výsledek - více stabilní ve vyšších rychlostech
Zatáčení – vpředu